5 oktober 2009

Apert syndrom

Min syster har ju som jag skrivit om innan ett medfött handikapp, Apert syndrom. Detta innebär missbildningar i kranium och ansiktsskelettet samt sammanväxta fingrar och tår bland annat. I Sverige föds ca ett barn på 160000 födslar, alltså väldigt ovanligt, två barn på en treårs period. De här barnen har ett mycket säreget utseende och de liknar alla varandra.
För ca ett år sedan fick en kompis lillasyster en liten tjej med just samma handikapp som syrran. Hur stor är sannolikheten för detta? Nu ikväll har jag iallafall träffat denna lilla tjej och pratat och gosat lite med henne. Jag är helt förstummad över hur lik syrran hon är, ja som liten, innan alla operationer. För operationer kommer det lilla livet få gå igenom, massor.
Klicka här och läs mer om Apert syndrom.


Moster Ako, Malte, Agnes och kusin Hilda på Maltes födelsedag i april.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas man får träffa den Söta lilla tjejen någon gång som är SÅ lik mig när jag var liten tjej för länge sen...
Kram Lillasyster.

Scott's pappa sa...

Intressant, kanske det finns någonting som bestämmer detta ändå?

//Henrik, pappa till Scott (2år m apert)